keskiviikko 11. marraskuuta 2020

Rakasta mua.

Virke. Vain kahden sanan mittainen. Silti siinä kiteytyy todeksi kaikki. 

Perustarpeemme. Ikävuosista tai kokemastamme riippumatta. Rakasta minua. Sellaisena kuin olen. Hyväksy minut. Näe minut. Läpikotaisin. Niin, että tunnet minut päästä varpaisiin. Ja silti - edelleen ja kaiken senkin jälkeen. 

Behmin sanat koskettavat. Haikea melodia pureutuu kiinni ihoon ja nostaa käsivarsien karvat pystyyn. Tässä on totuus. 

 "Osaan olla hiljaa ja huutaakin 
Osaan vähän ranskaa ja paljon muutakin 
Kuka osaa kuulla kun sanat kadotin 
Voiko joku tuntea mut päästä varpaisiin 

Ei kukaan kysy koskaan miten mä voin 
Enemmän kiinnostaa miten mun laulut soi 
Mut onhan mussa paljon, paljon muutakin Jos kysyisit niin saisit kaiken päästä varpaisiin 

Mä haluun tuntee kaiken mitä sussa on 
Tilanne on vaikee mut annan suunvuoron 
Sä saat pitää kiinni mistä tahdotkin 
Jos pidät mustakin aina päästä varpaisiin 

Mä tarviin joskus aikaa etten sanois vaan 
Mut sanat sai jo aikaan paljon pahempaa 
En tarkoittanut lainkaan mitä sanoinkin 
Nyt katuu mussa aivan kaikki päästä varpaisiin 

Ei auta selitellä vaan koittaa muuttua 
Turha eritellä syitä joista suuttua 
Aion pyytää anteeks ja sitä antaakin 
Jos joku hyväksyisi kaiken päästä varpaisiin 
 
Mä oon tosi hellä mut joskus kuitenkin 
Avokämmenellä kaikki osuu kasvoihin 
En lähelleni päästä ja siitä johtuukin 
Kukaan ei voi tuntea mua päästä varpaisiin 

Mut yli kaiken haluisin 
Et joku tuntis mut päästä varpaisiin
 
Viimeisten kappaleiden haikea kaipuu riipaisee. Sen aitous huutaa suorastaan rivien välistä. Tarve, toivo, pelko. Tunteet käyttäytymisen takana. Miksi aina näin käy? Miksi en uskallakaan antautua? Pelko ajaa toisen pois, vaikka sitä eniten toivoisi. 

Ihminen. Niin kummallinen tunteineen. Silti niin inhimillinen.Jokaisella meistä loppujen lopuksi samanlaiset tarpeet. 

Jään pohtimaan. Voiko sitä oikeastaan kukaan koskaan tunteakaan toista päästä varpaisiin? Entä, jos antaa silti vaan mennä. Onko mitään hävittävää? 

Ja muistattehan sanoa sen myös läheisillenne - puolisolle, ystäville, lapsille, sisaruksille, vanhemmille? Joka päivä. Rakastan sinua. Juuri tuollaisena kuin oot. 

ps. Jos ette ole vielä katsoneet Yle Areenasta ruotsalaista 6-osaista TV-sarjaa "Älska mig", suosittelen katsomaan. Liippaa tätä aihetta hyvin läheltä ja hienoja hahmoja kipuineen ja pelkoineen. Samastuttavaa ja sulostuttavaa. Jaksamista marraskuuhun, pus.Muistakaa rakastaa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti