tiistai 23. lokakuuta 2018

Yrittäjyyden plussat ja miinukset


Kaikki täytyy tehdä itse. Luoda tyhjästä, aloittaa alusta. Selvittää, hoitaa, järjestää. Kukaan ei tee niitä puolestasi. On veroasioita, tilitoimistojuttuja, vakuutuksia, pankkiasioita, yhteydenottoja, verkkosivuja, sisältöä, dokumentteja, markkinointia, asiakkaita, sähköposteja, hankintoja. Ennen kuin saat edes toimintaa käyntiin. Tuntuu, että aika valuu sormien välistä ja silti mikään asia ei edisty. Jokainen vähän tahollaan seisoo, tökkii ja matelee. Silti päivät vaan vaihtuvat. Yksinäistä. Itsensä johtamista. Kenen kanssa sparrailla? Kenen puoleen kääntyä. Ei ketään kenelle delegoida - mitään. Jotain olen ulkoistanut. Taloushallinnon. Sekin tökkii, kun joku tunnus puuttuu jostain. Jälleen soittoja pankkiin, sähköposteja joka suuntaan. Raha ei liiku. Ahdistaa. Miten selvitä alkutaipaleesta. Tai entä jos selviänkin tästä, miten sitten ensi kesänä. Entä, jos substanssini ei riitä. Entä jos teen virheitä? Ei ole selkää kenen taakse piiloutua.

Minun on pakko pitää tauko. Olkoon tämä nyt vaikka se lakisääteinen kahvitauko. Neljä tuntia on kulunut taas kuin huomaamatta enkä ole poistunut tästä pöydän äärestä kuin vessaan. Nyt aivot eivät enää suolla mitään. Tuli hiljaisuus. Kaipa ne yrittävät kertoa, että tee hetki jotain muuta. Kirjoita vaikka blogi. Anna aivojen levätä. Juo se kahvi.

On pitänyt hakata konetta aamusta iltaan. Ensimmäiset deadlinet paukkuu. Hyvä - paras motivaattori. Palkitseehan se. Kun saa jotain aikaan. Samanaikaisesti jännittää niin paljon. Minun tuotokseni, ne tavoitteet ja odotetut tulokset, jotka asiakkaille myin - ne pitää nyt lunastaa. Entä, jos asiakas pettyy? Entä, jos lupasin liikoja tai he odottavat minun tekevän ihmeitä.

Muistutan itseäni - tämä on vuoropuhelua. Yhdessä asiakkaan kanssa. Me molemmat kehitymme. Tämä on matka. Teen tätä heille mutta samalla minä opin. Miten koukuttavaa. Jotain minkä minä olen luonut, ensin ajatuksissani - muuttuu nyt vereksi ja lihaksi. Muovautuu. Minun lapseni kehittyy. Saan antaa sille sellaisen elämän ja kasvatuksen, johon minä uskon. Minun ei tarvitse kuunnella kuin asiakasta. Saan tehdä kaiken itse.



Tässä lauseessa kiteytyy koko yrittäjyyden plussat ja miinukset. Vapaus tuo vastuun. Olen vapaa tekemään mitä haluan, mutta samalla olen jo asiakkailleni vastuussa siitä, että teen kuten olen luvannut. Olen vastuussa lapsestani ja sen kasvatuksesta ja kehittämisestä. Mutta minulla on vapaus tehdä se kuten haluan. Silloin kun haluan. Siellä missä haluan.

Love what you do, do what you love. Rakastan tehdä ihmisten kanssa töitä asiakaskokemuksen kehittämiseksi. Auttaa yrityksiä tulemaan paremmiksi. Menestymään. Erottumaan. Kehittymään. Siksi olen yrittäjä. Lapseni on sitä varten. Sillä on merkitys.

Plussia on toistaiseksi niin paljon enemmän kuin niitä miinuksia. Ja joka päivä opin. Myös olemaan huolehtimatta ja murehtimatta tulevaisuuden osalta niin paljon. Usko itseensä ja omaan tekemiseen ja siihen lapseensa kasvaa päivä päivältä.

Olipa ihana pitkästä aikaa kirjoittaa. Kahvikin maistuu koleana päivänä hyvältä - yksinkin nautittuna. Nyt jaksaa taas jatkaa. Jaksamista myös teille kaikille lokakuun harmauden keskellä.

1 kommentti:

  1. Totta, yrittäjänä on paljon vastuuta. Mutta tosiaan on vapaus tehdä kuinka sen haluaa. Meillä suvussa on muutamia yrittäjiä, itsekin olen joskus miettinyt yrittäjäksi lähtemistä. https://roxoma.fi/index.html

    VastaaPoista