torstai 28. maaliskuuta 2019

Mikä yhdistää asiakaskokemusta ja parisuhteita?

Yritykseni missio on auttaa muita yrityksiä parantamaan asiakaskokemustaan ja kehittämään asiakaspalveluun liittyviä prosessejaan. Kokemus jolla on merkitystä,muistetaan. Palvelu,johon on laitettu sydän ja sielu mukaan ja ihminen kohdataan aidosti, halutaan kokea uudelleen. Paasaan siis oikeassa työssäni päivät pitkät asiakaskokemuksen kehittämisen hyödyistä,johtamisesta ja sen haasteista vaikkei se monimutkaista olekaan. Moninaista toki. Mutta loppujen lopuksi se on aika yksinkertaisia asioita. Sitä, että ollaan aidosti läsnä ja että on aikaa. Koska asiakkaalla on aina joku tarve miksi hän lähestyy palveluntarjoajaa. Tarve tulla huomioiduksi, kuulluksi ja nähdyksi.

Ihan kuten meillä parisuhteissakin. Parisuhteissa on niin paljon samaa kuin asiakaskokemuksessakin. Jos sitä haluaa kehittää ja vaalia, se ei vaadi ihmeitä. Vain sitoutumista, aitoutta, läsnäoloa. Miksi se sitten on välillä niin vaikeaa? Mitkä tekijät ovat myrkkyä molemmissa?

* Itsestään selvyytenä pitäminen. Ei kukaan meistä halua olla toiselle itsestäänselvyys. Ei asiakas- eikä parisuhteissa.

* Muut asiat ovat tärkeämpiä. Jos asiakas on työn keskeyttäjä ja aistii sen, ettei asiakkaan asia olekaan tärkein työntekijälle juuri sillä hetkellä, on se lähes yhtä haitallista kuin huomioitta jättäminen. Sama pätee parisuhteissa. Jos kumppanin omat asiat ja muut intressit ohittavat aina sinut, ja jäät ainaiseksi kakkoseksi, alkaa se pikkuhiljaa kalvaa ja etäännyttää pareja toisistaan.

* Parisuhde kaipaa yhteistä tekemistä ja liimaa,aivan kuten asiakassuhdekin molemminpuolista paneutumista.

* Molemmat suhteet edellyttävät luottamusta. Mitä tiiviimpää kanssakäymistä asiakassuhde edellyttää,sitä suuremman luottamuksen tason se vaatii. Parisuhteiden perustana on luottamus toista kohtaan. Tunne ja tietoisuus ettei minua kohtaan toimita väärin. Molemmat voi rikkoa vain kerran.

* Huomioiminen - mikään ei ole tärkeämpää kuin toisen huomioiminen arjessa. Tervehtiminen, hymyileminen, silmiin katsominen - yksinkertaisia tekijöitä, mutta kertovat heti onko minut huomattu, koetaanko minut tärkeäksi, onko asiani kiinnostava. Niin asiakaskohtaamisissa kuin puolisonkin osalta.

* Ylenkatsominen - myrkkyä missä hyvänsä. Etenkin,kun sen kuulee usein puheissa. Toinen pitää toista osapuolta vähempiarvoisena. Ikävän yleistä niin parisuhteissa kuin asiakaspalvelutilanteissakin.

* Kuunteleminen- mikä on paras tapa osoittaa ettei välitä toisesta tai hänen mielipiteistään? Ei kuuntele lainkaan mitä toinen sanoo. Sulkee korvansa. Keskittyy muuhun. Sen huomaa heti. Niin kotona kuin asiakaspalvelutilanteissakin.

* Läheisyys ja lähelle päästäminen. Parisuhteissa läheisyys lisää seksiä, tutkitusti. Mitä seksi tekee parisuhteissa? Lisää läheisyyttä. Toimii liimana. Positiivnen kierre. Entä asiakassuhteissa? Tarvitaan niissäkin tietynlaista läheisyyttä, joka pohjautuu luottamukselle ja avoimelle vuorovaikutukselle. Ollaan aidosti sitä mitä sanotaan ja tehdään kuten luvataan. Luonnollisesti päinvastainen toiminta aiheuttaa päinvastaiset reaktiot.

* Välinpitämättömyys - jättää kylmäksi. Kaikki.

Nämä monesti riittävät eväiksi -aika monessa asiassa. Saa lainata. Ja kokeilla. Kotona tai töissä. En veloita konsultointipalkkioita.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti